velilere öneriler
Websitemize hoşgeldiniz
4.sınıfta uygulayacağım drama eğitimi ile ilgili ön bilginiz olsun.Her veli okusun.
Projenin amaçları:
· Özgürce ve esnekçe düşünebilmeye teşvik etmek.
· Yaratıcılık duygusunun sadece sanat ve bilim alanlarında değil hayatın her alanında gerekli bir değer olduğu hususunda farkındalık sağlamak.
· Yaratıcıklarını dışarıya vurmaları için kendilerine güven duymalarını sağlamak
· Farklı olmanın verdiği hazzı onlara tattırabilmek.
· İçlerinde var olduğuna inandığım yaratıcılık duygularının farkına varmalarını sağlamak.
· Yaratıcı olmayı istemelerinin, onların yaratıcı duygularını kamçılayacağını göstermek.
· Bir grup gibi davranmalarının onların yaratıcı duygularını geliştirebileceğini onlara hissettirmek.
· Önlerine çıkabilecek engellere farklı çözümler bulabilmelerini sağlamak.
· Meraklı olabilmelerini sağlamak.
· Hayal güçlerini zenginleştirmek.
Sınıfta oynanan oyunlar yoluyla öğrenciler hem öğrenir hem de kaynaşır. Öğrenciler kendini sınıfın, okul ortamının bir parçası gibi hisseder. Öğrenmeye açık hale gelir. Birlikte oynanan oyunlar yoluyla “biz” kavramı oluşturulur.
2.3. Dramanın Önemi
İnsan kişiliğinin temelinin 0-6 yaş döneminde belirlendiği, daha sonraki yıllarda bu
gelişimin devam ettiği bilimsel olarak kabul edilmiş bir gerçektir.
Dramanın çocuk merkezli eğitim sisteminde çok önemli bir yeri vardır. Bu sistemde
öğretmen-öğrenci ilişkisi ve öğrencilerin arkadaşları ile olan ilişkileri verilen eğitim-öğretimin
verimliliğini sağlar.Drama, hedefin toplumda hoşgörülü, birbirini anlayan, demokratik insanlar yetiştirmek olduğu günümüzde, bu hedefe ulaşmada çok önemli bir yer tutar.
Dramanın her eğitim sisteminde ve kademesinde uygulanabilir bir etkinlik olması önemini bir kez daha vurgulamaktadır. Drama aynı zamanda bir sanat formu olarak verdiği haz ve doyum açısından da çok önemlidir. Yaratıcı drama öğrenme yönüyle zihinsel, sosyal ve psikomotor yeteneklerle bütünleşmesi açısından da büyük önem taşır. Her öğrenme sürecinde bulunan pek çok beceri yaratıcı dramaya katılım yoluyla elde edilir.
Dramanın en önemli yanlarından biri, bireyde hareket, duyu, dil, düşünce, iletişim ve
duygunun sentezlenmesini sağlamasıdır. Bireyde empati kültürü oluşturmayı amaçlar.
Dramanın en önemli değerlerinden birisi de duyarlılık eğitimi kazandırmasıdır. Bu süreçler sonunda birey kendisinde saklı yetenekleri keşfeder, en verimli olduğu alanı seçer ve o alanda düşünen, zevkle çalışan, üreten, mutlu ve dengeli, kendine ve topluma yararlı, özgüveni gelişmiş, doğru ve sağlıklı kararlar alabilen, başkalarıyla birlikte çalışma alışkanlığı kazanmış, demokratik çağdaş insan haline gelir.
2.4. Dramanın Özellikleri
Drama Kahraman-Engel-Eylem şeklinde kurgulanır.
Drama her zaman bir “şey” hakkında kurgulanır.
Bir biçim ve içeriği vardır.
Bir sanat disiplini vardır.
Duygusal özelliğe sahiptir.
Seyircisizdir.Birey kendi dünyasını yaratarak duygularını form ve içeriği benimsemelidir.
Herkes kendi yaratmalarını birbirine anlatmalıdır.
Dramada en önemli ve etkili özellik anlamak ve düşünmektir.
Yaratıcı drama etkinliklerinin erken çocukluk dönemindeki çocuklardan orta
hatta ileri yaşlara kadar olan katılımcıları vardır.
Uygun bir etkinlik alanı dramanın en büyük özelliğidir.
Yaratıcı dramada konu, amaç, materyal, düşsel ortam planda yer alır.
Yaratıcı dramada süre kullanılarak ısınma, uyum, güven çalışmaları, doğaçlama
oluşumları, değerlendirme ve rahatlama bölümleri bulunur.
Drama müzik ve dansla birlikte kullanılabilir.
2.5. Dramanın Yararları
Problemlere duyarlı olmayı sağlar.
Fikir akıcılığı sağlar. Serbest düşünme becerisi kazandırır.
Zihinsel uygulamalarda esneklik sağlar.
Orijinal fikirlerin ortaya çıkmasını sağlar. Yaratıcılık ve estetik gelişimlerini sağlar.
Etkili zihinsel süreçlere sahip olmayı sağlar.
Durumları belirleme kapasitesini ve dikkati artırır, yoğunlaşmayı sağlar.
Deneyimlere açık olmayı sağlar.
Hayal gücünü kullanmayı ve doğaçlamalarla anında eğitim sağlar.
Bazı çocukların yaratıcı drama veya oyun sırasında bastırdığı rahatsız edici
duyguların ortaya çıkmasına yardım eder.
Öğretmenin sosyal ve öğrenme problemlerini teşhis etmesine yardımcıdır.
Programın her alanında her konunun öğretiminde kullanılır.
Hem görsel hem de sunuşsal sanatlar için kullanılabilir.
Kendini ve başkalarını anlama becerisini geliştirmeye yardımcıdır. İletişim
becerilerine olumlu bir katkı sağlar
Kendine güven duyma, destekleme, karar verme becerisi kazandırır.
Çocukların ahlaki değerleri keşfetmelerine olanak tanır.
Beden dilini kullanmayı sağlar.
Duygularını farkına varma ve ifade etmeyi sağlar.
Çocukların arkadaşları ve öğretmenleriyle olumlu ilişkilerine olumlu katkılar sağlar.
Çocuğun değerlendirme yapma becerisini geliştirir.
Yaratıcı drama, bireyin bilinçlenmesi, toplumsal bir varlık olabilmesi konusunda geliştirici özelliğe sahiptir.
Yaratıcı drama, eğitimde sınıf ortamında soyut ders konularının somut hale getirilerek kavranmasını sağlar.
Öğrencilere öğrenmeyi kalıcı olabilmesi için ilgi çekici hale getirir.
Dil gelişiminde; konuşurken kendine güven duymanın gelişmesi, kelime hazinesinin artması, fikirlerin ifade edilmesi, insanlarla ilişki kurma becerisinin kazanılması, farklı durumlarda farklı dilin kullanılması, tanımlama, tartışma ve değerlendirme becerisinin gelişmesi.Eğitimde yaratıcı dramanın önemini şu şekilde özetleyebiliriz:
Farkındalık kazandırır.
Bağımsız düşünmeyi sağlar.
İş birliği yapabilme özelliğini geliştirir.
Sosyal ve psikolojik duyarlılık yaratır.
Dört temel dil becerisini (konuşma, dinleme, okuma, yazma) geliştirir.
Sözel olmayan iletişimin öğrenilmesini sağlar.
Yaratıcılık ve estetik gelişimi sağlar,
Etik değerlerin gelişmesine olanak sağlar.
Kendine güven duyma, karar verme becerilerinin gelişmesini sağlar.
Kaslarını hareket ettiren yeni yöntemleri bulmayı, denemeyi ve bedenini çok
yönlü geliştirmeyi sağlar.
Hata yapma korkusu olmaksızın yeni davranışlar geliştirmeyi sağlar.
Sanat formlarına duyarlılık göstermeyi sağlar.
Duygunun sağlıklı ve kontrollü boşalımına olanak verir.
Kendini tanımayı sağlar.
Kendini ifade etmede güven kazandırır.
Bilgiye ulaşmaya ve onu kullanmaya istekli duruma getirir (Bayram, E. ve
diğerleri, 1999).
Drama Dersi Öğretim Programı öğrencilerin;
1. Öz bilinç ve öz yönetimini geliştirmelerini,
2. Öz güven kazanarak kendilerini doğru ifade etmelerini,
3. Drama yoluyla yaratıcılıklarını ve estetik duygularını geliştirmelerini,
4. Algı alanını genişletip ilgi ve yeteneklerini geliştirmelerini,
5. Kendileri ve çevreleri ile iletişim ve etkileşim kurmalarını,
6. Drama yoluyla anlama, anlatma, dinleme ve imgelem gücünü geliştirmelerini,
7. Gözlemlerini, izlenimlerini, duygularını ve imgelemlerini drama tekniklerini
kullanarak ifade etmelerini,
8. Kendi bedenine, duygularına, düşüncelerine ve çevresinde olup bitenlere karşı duyarlı
ve bilinçli olmalarını,
9. Drama yaşantısının somut olarak duyumsanmasıyla evrensel, toplumsal, moral, soyut
ve etik kavramları anlamlandırmalarını,
10. Drama etkinliği ile grup heyecanı, iş birliği ve grup dinamizmi kazanmalarını,
11. Empati kurma, doğaçlama ve rol oynama becerilerini geliştirmelerini,
12. Araştırma istek ve duygusunu geliştirmelerini,
13. Oyun oynayarak ruhsal ve bedensel açıdan rahatlamalarını amaçlamaktadır.